מסלולנד – עולם של טיולים ומסלולים

המדריך לחציית מעבר מים

למי מאיתנו לא יצא להגיע לטיול ולגלות פתאום איזה מעבר מים מאתגר, שמאיים לשנות לנו את כל הכיוון של הטיול לצד אחר לגמרי שלא תכננו.. וכמה פעמים חשבתם לעצמכם "אם רק הייתי יכול לעבור את זה, הכל היה טוב והכל היה מסתדר".
אנחנו צריכים לדעת איך לתכנן את המעבר על הצד הבטוח ביותר, ולהגיע לצד השני בלי לגלות שהרכב שלנו הפך לטיטאניק או גרוע מכך – גם הפך לטיטאניק וגם שבק מנוע.

כל חורף שחון אנחנו נתקלים בגאונים שניסו לעבור מעברי מים, התעסקו עם אמא טבע, וסיימו כגלגול של ספינות טובעות בלב ים. 

ואחרי טביעה כזו, אם הכלי לא נגמר לחלוטין והלך טוטאלוס, כנראה שהבעיות ירדפו אותו לנצח

כמויות של מערכות נפגמות בדרך, בין אם מכניות (מנוע, גיר) ובין אם הן חשמליות (חיישנים למיניהם) ואפילו הסיכה (השמן) הנמצא בסרנים, במנועים ובשאר חלקי הרכב שלנו כמובן. 

ריח ריקבון של מים יאפוף את פנים הרכב ויחתום את הגולל על עתידו של הרכב שטבע. 

 

אז איך לא מגיעים למצב כזה? 

בשביל זה בדיוק, אנחנו כאן. 

בדיקת המסלול והנתיב בו נסעו לפנינו – סריקה

בהגיענו למעבר המים, נרצה לראות אם עברו לפנינו רכבים או אנחנו הראשונים למעבר המים הזה. ננסה לחקור ולהבין את אופי הנסיעה, ובאיזה נתיב בחרו להיכנס, לנסוע (אם ניתן לראות) וגם לצאת מהמעבר.

אומנם אנחנו נסתכל ונברר, אבל לעולם לא נשתמש בהם כעמוד ענן, אבן דרך, אלא רק כאינדיקציה. אין לנו יכולת לדעת או לזהות את הכלי שעבר לפנינו, ולכן הדבר יכול להיות מסוכן.

 

בדיקת המסלול – פיזית

בשביל מה הבאתם מגפיים מהבית? קדימה, מגפיים על הרגליים והופ כניסה לשלולית. זוהי תהיה הבדיקה הכי טובה, אמיתית, ונקיה שתוכלו לעשות. בדקו את סימני הנסיעה של הרכב שלפניכם, ותלכו הלוך בנתיב שמאלי וחזור בנתיב ימני, נסו להבין פחות או יותר את עומק השלולית ואיפה תשימו את הג'יפ במדויק עד כמה שניתן.

 

אז מה מגבלת הגובה אותה ניתן לחצות?

כמובן שגובה החציה משתנה מרכב לרכב, אבל יש איזה חוק בלתי כתוב בתחום שלנו: חציה – לא יותר מרבע גלגל! בעת חציה של יותר מרבע גלגל, נתחיל "לשטוף" את כל המכלולים שלא רצינו שניגע בהם, זה מתחיל בסרנים שיושבים בנקודה מאוד נמוכה (בסרנים חיים), ממשיך דרך הקאליפרים והצלחות ברקס ומגיע עד לטרנספר, גיר, ובעיות חשמל שאחרי זה כואבות לנו בכיס מאוד.

בגרוע מכל נפגוש בנעילה הידרוסטטית, שבמצב כזה המים כבר מגיעים למנוע.

 

והגענו לרגע החציה

בכניסה למעבר המים אנחנו חייבים לוודא שאנחנו מוכנים, אנחנו רוצים להגיע למצב שהנסיעה היא תמיד רציפה ואיטית.

לכן, נכין את מה שצריך מראש: 

  1. נעילה מרכזית (טראקשן) במצב נעול.
  2. בקרת החלקה, אם דולקת – לכבות.
  3. הילוך כוח בטרנספר
  4. תפתחו את החלונות או תהיו קשובים בקשר, האדם שבחוץ יכוון אתכם ויגיד לכם מה מצבכם בזמן שאתם לא רואים את השטח.
  5. כבו אורות ומנעו עד כמה שניתן זרימת חשמל.

שימו לב כי למים נכנס במהירות איטית, וכך נמזער את הנזקים. נסיעה מהירה תעלה לנו מים למכלולים ותגרום לנזקים, תזכרו מעבר איטי ומחושב = מעבר בטוח.

 

החציה עברה בהצלחה!

נהדר, החציה מאחורינו ואנחנו כבר בשלב הבא על קרקע יבשה, יציבה ובטוחה. 

ביום שלמחרת ניקח את הרכב ונעשה לו בדיקת שמנים וגירוזים מעמיקה, ואם צריך – נחליף שמנים.

 

ואם נתקעתי, מה לעשות?

קודם כל, תורידו לחץ. בשום תקיעה לחץ לא יוביל לשום דבר טוב, אם בכל זאת אתם בלחץ ולא מסוגלים לתפעל את המקרה – תעבירו את השרביט. תנו למישהו מבחוץ להפעיל את העניינים ולסדר לכם את החילוץ.

אם המים אינם עוברים את מכסה המנוע, והמנוע כמובן עדיין דולק – נסו להוסיף מעט גז. לעיתים, משוכה מתחת לפני המים מפריעה לנו לעבור ואנחנו לא יכולים לראות אותה. 

אבל, אם ונכבה המנוע, אתם לא מניעים אותו בשום פנים ואופן. 

הנעה לאחר כיבוי המנוע גם תכריז על קיצו של המנוע שלכם. החילוץ יעשה כשאתה בהילוך ניוטרל, קשובים ומרוכזים עם המחלץ שלכם.

גם לאחר החילוץ, לא להניע!
יש מספר שלבים שצריכים לעשות לאחר החילוץ, וביניהם פירוק המצתים בבנזין או הוצאת המזרקים של הדיזל ואז לבצע ניסיון התנעה שיזרוק את המים החוצה. בכל מקרה, תמיד עדיף לגרור את הרכב לכביש ומשם למוסך עליו אתם סומכים, כדי שיטפל בו. 

 

ומשהו נוסף, שחשוב לציין כי לא נראה ששמים מספיק דגש וכל שנה רואים את המראות האלו מחדש:

שטפונות לא חוצים ועם הטבע לא משחקים!

לעיתים שטפון יכול להיות אחד המחזות היפים שיש לאמא טבע לתת לנו. נחל שעולה על גדותיו או מסלול שמושמד תחת שטף המים ומשתנה לחלוטין. 

נסיעה בתוך השטפון היא חוסר אחריות משווע, והיא גם זלזול בחיי האדם שלכם עצמכם.

לעיתים נראה שהזרם נמוך ולא מאיים, אבל ברוב המקרים הוא מספיק חזק כדי להעיף את הרכב שלכם, ואתכם ביחד איתו בפנים. ולא רק זה, הזרם מזיז בתוכו כמויות אדירות של אבנים, סלעים, עצים ומכל הבא ליד. אל תחצו זרימה של שטפון, ואל תסעו למדבר כשיש התרעת שטפונות! 

 

מוזמנים לקרוא את המדריך שלנו לבחירת המסלול הנכון לנו כאן בלינק >>> איך בוחרים מסלול בצורה נכונה

 

כמה טיפים ודגשים מומלצים:

  1. שימו לב שמנועי בנזין יותר רגישים למים ממנועי דיזל, בגלל שיש להם מצתים.
  2. דעו את הנקודה הנמוכה של הרכב שלכם.
  3. בדקו מאיפה רכבכם יונק אוויר, וככה תוכלו לעד מה הסף אליו אסור להגיע.
  4. חברו מראש את השאקלים ורצועות החילוץ, ככה תמנעו התעסקות עם חיפוש של נקודות העגינה וחיבורם בעת חילוץ בתוך המים.
  5. במעברי מים עמוקים שאין לכם דרך לברר את הגובה שלהם, היכנסו מחוברים מראש לרכב יציב על הקרקע, תתקדמו עד כמה שניתן ואולי אפילו תעברו. אבל אם תתקעו, תהיו במצב חילוץ מיידי.
  6. שימו לב שמנועי בנזין יותר רגישים למים ממנועי דיזל, בגלל שיש להם מצתים.
  7. אם יש מעבר מים שחובה לביצוע, ובשיירה יש רכב נמוך ואין אפשרות מעקף – עדיף שידומם מנוע ושרכב אחרי ימשוך אותו לקצה המעבר. בסיום, לבדוק שלא חדרו מים לפילטר אוויר ולמקומות נוספים.
  8. שימו לב שמנועי בנזין יותר רגישים למים ממנועי דיזל, בגלל שיש להם מצתים.

וככה תוכלו לעבור מים בצורה הבטוחה ביותר. 

זכרו – מעברי מים יכולים להיות מאיימים ומאוד קשוחים, לכן תמיד בצעו זאת עם הרבה בינה וחוכמה, ותמיד לאט. 

שחיה נעימה לאוהבים