מסלולנד – עולם של טיולים ומסלולים

צמיגי כביש, צמיגי שטח מלא ומה ביניהם

תחום הג'יפים רחב וגדול, וכולל בתוכו המון דברים "מכניים", איך האוטו מתגלגל, מה מניע אותו ועוד. בפרק הזה נעסוק בצמיגי הרכב, מה זה צמיגי שטח מלא, חצי חצי ומה השוני ביניהם.

נתחיל מלהבין מהו צמיג, לפי ויקיפדיה:

צְמיג הוא מעטפת טבעתית וגמישה (המכילה גומי) העוטפת את החישוק בגלגלי כלי תחבורה. תפקיד הצמיג להעביר את כח המנוע לתנועה, לספק אחיזת כביש טובה לכלי הרכב, לבלום זעזועים ולהגן על החישוק.
(תודות לויקיפדיה)
ראשית חשוב לזכור כי צמיגים הם הקשר הראשון והיחיד של המרכב שלנו לכביש. צמיגי הרכב נושאים את כל משקלו של הרכב, האנשים שבפנים, הציוד וכל מה שעולה בדעתכם.
כשנלך לפנצ'ריה ונתקין צמיגים, נרצה לבוא לדעת עם הידיעה מראש; איזה צמיגים אנחנו צריכים, מה יתאים לצרכים שלנו, למה אנחנו מייעדים את העבודה שלהם, כמות הנסיעות שלנו ועוד.
נרצה ללמוד ולהבין גם מה ההבדל בין סוגי הצמיגים השונים: שטח מלא, חצי חצי, וצמיגי כביש (כמובן שיש עוד, אבל בכתבה הזו נתרכז ב3 העיקריים לג'יפים).
ראשית, ועל קצה המזלג – ממה מורכב צמיג:
הסוליה – השכבה השחורה שמכסה את הצמיג, עשויה תערובות גומי. חלקה החיצוני "מעוטר" בצורות מסוגים שונים. ה"עיטור" הזה שמלווה בעומק אחראי על ניקוז המים בעת נסיעה על כביש רטוב, קירור הצמיג בעת הנסיעה ואולי החשוב מכל – אחיזה. הסוליה תהיה בתצורה של: כביש מלא (חריצים שלא בולטים מאוד, שטח פנים מלא עם הקרקע), חצי חצי (צמיג מעט יותר אגרסיבי מכביש, שמיועד לשטח יותר מסיבי) ושטח מלא (קוביות עבות/גסות) ומתוך כך ניתן להבין שצורת הסוליה יכולה להשפיע על האם נעבור את המכשול או לא!
דופן – צד הצמיג, היא מעניקה לצמיג את הגובה שלו והיא צריכה להיות חזקה ואיתנה, כי היא נושאת המון ממשקל הרכב. הדופן היא חלק עיקרי מאוד בשלדת הצמיג, היא תומכת את המבנה ואת צורתו. היא מתמודדת עם משקל הרכב בזוויות קשות, תנאי עומס מוקצנים ובלחץ אוויר נמוך.
הדופן מורכבת משכבות הנקראות גם פליי (PLY) העשויות מתערובות מתכת. ברוב צמיגי שטח יש 2 פליי, ובחלקם אפילו 3 פליי בכדי לחזק אותם ולמנוע קריעה מצביטת סלע.
עקב – המגע בין הצמיג לחישוק (הג'אנט) מתבצע בנקודת חיכוך עם העקב. מורכב בעיקר מחוטי פלדה בצורת עיגול, המהדקים את הצמיג לחישוק. נקרא בשפה המקצועית גם "בולס" (Buls).
עד פה, ממה בנוי צמיג, וזה ממש בקטנה. בעולם קיימים סוגי צמיגים שונים, והפעם נתרכז ב-3 סוגים של צמיגים שההבדל ביניהם הוא בעיקר בסוליה ובחוזק הדופן.

צמיגי כביש –
סולייתו מיועדת לנסיעה בכביש ושטח הפנים כולו בא במגע עם הכביש. החריצים שלו בעומק 2 מ"מ והוא מתמודד בצורה מצויינת עם ניקוז מים בנסיעה על כביש רטוב, ביחס לצמיגי שטח מלא למשל (נגיע לזה בהמשך).
לרוב הצמיג יהיה מיוצר מתערובות גומי רכות כדי להעניק נסיעה נעימה ורכה על הכבישים.
היתרונות שלהם: צריכת דלק נמוכה, ניקוז מים טוב בנסיעה על כביש רטוב, נסיעה ללא רעשים – שקטה לחלוטין וכמובן נסיעת כביש נעימה רכה.
החסרונות שלהם: בנסיעה טיפה מאתגרת בתנאי חול/בוץ/סלעים, הם מועדים לקריעה ולחוסר אחיזה.

צמיגי חצי-חצי –
צמיג המשלב בצורה המיטבית בין נסיעת שטח לבין נסיעת כביש. הצמיג יהיה טיפה יותר קשיח לעומת צמיגי כביש, כמובן, בכך שיש לו קוביות בסוליה יותר מאסיביות, גדולות והחומר ממנו הוא עשוי יהיה תערובות גומי/מתכת קשיחות יותר בכדי למנוע קריעה בקלות. את הצמיג מייעדים למי שנוסע רוב הזמן בכביש ורוצה מידי פעם לרדת לשטח ולקבל את האחיזה המיטבית לצד צמיג שיהיה טוב בנסיעת כביש.
היתרונות שלהם: שילוב נסיעת כבישטח על הצד הטוב ביותר, אחיזה מיטבית בשטח לעומת צמיגי כביש, עמידים לקריעות בדופן ולשחיקה מהירה עקב נסיעה בתוואי לא מתאים.
החסרונות שלהם: קשיחים ופחות נעימים לנסיעה, רועשים יותר (לפעמים), כבדים יותר ולכן צורכים יותר דלק.
צמיגי שטח מלא – צמיגים שמייצרים מתערובות מתכות וגומי קשיחות, בדומה לצמיגי חצי חצי, אך צורתם שונה בכך שיש להם קוביות מסיביות ובולטות שיתנו מענה לנסיעה בשטח קשוח, בין אם זה סלעים, בוץ, חול או כל תוואי אחר שרק תבחרו.
תחשבו שלצמיג יש "שיניים" שתופסות בכל פיסת שטח שעומדת בדרכם.
הצמיגים לרוב יהיו מורכבים משכבות רבות, יותר ממה שיש בצמיג חצי חצי. גם בסוליה, וגם בדופן.
היתרונות שלהם: אחיזה מיטבית בשטח על הצד הטוב ביותר, מראה קרבי הרבה יותר (למי שמשנה).
החסרונות שלהם: צמיגים שאוחזים פחות טוב על הכביש ובפרט בכביש רטוב כיוון שרק הקוביות (שביניהן יש רווח) באות במגע עם הקרקע, הצמיגים כבדים יותר, ובנסיעה מרובה על הכביש הקוביות נשחקות.
חשוב להבין שבסופו של דבר הצמיג תלוי בשימוש שלנו ובמה שנעשה עם הרכב.
אם אנחנו נוסעים רוב הזמן בכביש ומידי פעם יורדים לשטח, יכול להיות שבמקרה שלנו עדיף צמיגי כביש.
אם אנחנו מטיילים אחת לשבוע, למשל, ורוב הזמן בכביש, נרצה לקחת צמיגי חצי חצי.
ואם אנחנו חיות שטח, נרצה שטח המלא.
כמובן – יש גם צמיגים שהם "בין לבין", משהו שעומד בין חצי חצי לכביש, או בין חצי חצי לשטח מלא.

בצמיגים אסור להקל ראש בשום מצב. אנחנו צריכים לקנות צמיגים עם שם מוכר בשוק ולקנות ממקום מוכר שיספק לנו אחריות במקרה הצורך.
לוודא תמיד שקונים צמיגים בתאריך חדש (בתחום צמיגי השטח גם שנה אחורה תאריך יצור זה מצויין) ותמיד תבררו מה מתאים לכם ולא מה שמנסים "לדחוף" לכם לקנות.