כניסה לעולם שטח מלווה לעיתים בהמון מושגים בעלי שמות "מפוצצים".
זה נראה שכולם מסביבכם יודעים על מה הם מדברים, שהם שנים בתחום, מה מה שגורם לכם לנוע קצת באי נוחות ולהרגיש לא מחוברים.
אנחנו פה כדי לעשות לכם נחיתה רכה וכניסה נעימה לעולם שטח!
אחרי קריאת המילון שלנו לא תישארו מאחורה, תמיד תדעו על מה מדברים ותמיד תהיו בעניינים!
שנתחיל? 🙂
הנעה כפולה, 4×4, משולב – בעולם שטח, הבסיס לג'יפים הוא ההנעה הכפולה. ה4×4. מערכת ההנעה הכפולה תחלק את כוח הגלגלים ל50% כוח מאחורה ו50% כוח מקדימה, מי שיתן ויאפשר לאוטו לדחוף קדימה ולמעלה (דרך האחוריים) ולמשוך קדימה ולמעלה (דרך הקדמיים).
כלי נהג – כלי הנהג ברכב אלו הכלים בהם הנהג יעשה שימוש במקרה, חלילה, של פנצ'ר. בכלי הנהג ימצא הכלי לפתיחת הגלגלים (צלב או מפתח גלגלים), כלי לפתיחת ה"קאפה" (כיסוי הפלסטיק באמצע הגלגל), מגהה (ג'ק) להרמת הרכב.
הגבהה – הגבהת מרכב הרכב תעשה על ידי החלפת הקפיצים של הרכב לקפיצים מתאימים לסוג הרכב. החלפת הקפיצים תשפר רק את גובה הרכב ולא את הנוחות. לעיתים, גובה הקפיץ לא יתאים לבולם ונאלץ להחליף אותו. לרוב, בשוק הג'יפים מחליפים סט קומפלט של קפיצים+בולמים לקבלת מענה מנצח של נוחות+גובה.
שימו לב שהגבהות יעלו את גובה הבודי, מרווח הגחון בזווית גישה\נטישה, אך לא מגביהה את הסרן.
הגבהות תוכלו למצוא בחנות שלנו, בלחיצה על הלינק(לינק לקט' הגבהות).
מיגונים – מיגונים ישמרו לכם על חלקי הרכב אשר יושבים בחלקו התחתון כדוגמאת טרנספר, גיר וכ'ו. הם עשויים אלומיניום\ברזל. מיגון איכותי ישמור על קלירנס (מרחק מהקרקע) נמוך ככל הניתן ויהיו מעוצבים בדרך שהכי פחות תהווה מכשול.
מיגונים תוכלו למצוא בחנות שלנו, בלחיצה על הלינק(לינק לקט' מיגונים).
נעילות – כשיש עומס על גלגל אחד ברכב או שגלגל אחד נמצא באוויר, מערכת הרכב אוטומטית לא תחלק לו יותר כוח או שתוריד את הכוח העובר אליו. נעילה תביא למצב שבו הגלגלים לא מפסיקים להסתובב באותו קצב, כל עוד הרגל על הגז.
נעילות יבואו לידי ביטוי בעיקר בשטח סלעי, בו יש הרבה מצבים של גלגלים באוויר\גלגלים תחת עומס (הצלבות).
כמובן, כמו 4×4, נעילה אחורית – דוחפת.
נעילה קדמית – מושכת.
יש לשים לב שבשילוב הנעה קדמית, ההגה נהיה נוקשה יותר ופחות מאפשר משחק עם ההגה.
נעילה חשמלית: נעילה הפועלת באמצעות מתג היושב בתוך הרכב, ונכנסת לפעולה באמצעות כוח חשמלי ישירות לדיפרנציאל.
נעילת אוויר: נעילה הפועלת באמצעות מתג היושב בתוך הרכב, המתג מעביר זרם חשמלי אל הקומפרסור ש"נדרך" ומעביר אוויר אל בית הסטליטים.
נעילה אוטומטית: כל עוד נוסעים ישר הנעילה פועלת והרכב נעול, בעת סיבוב היא משתחררת בצורה אוטומטית. נעילה זו ללא יכולת שליטה (נעול או לא) בצורה ידנית.
גם נעילות תוכלו למצוא בחנות שלנו, בלחיצה על הלינק(לינק לקט' נעילות).
סרנים – בג'יפים שלנו יש סוגי סרנים. יש סרן חי או מתלה נפרד.
סרן חי: סרן חי הוא סרן בו 2 הגלגלים "תלויים" אחד בשני. הם יושבים על אותו ציר ומהווים כיחידה אחת. על הסרן החי יושבת הביצה, היא תהיה נמוכה מהביצה שתהיה בסרן שהוא מתלה נפרד.
בסרן חי הציריות יושבות בתוך "צינור הברזל" ולא ניתן לראותן, רק בעת פירוק הסרן לגורמים.
בסרן חי, ברגע שצמיג אחד "יפול" לבור הגלגל השני גם יושפע מהמהלך, בשונה ממתלה נפרד.
יאפיין בדרך כלל רכבים קשוחים המיועדים לשטח טכני.
סרן זה נחשב עמיד וקשיח יותר.
רכב בעל סרן חי: סוזוקי ג'ימני
סרן מתלה נפרד: זרועות ברזל נפרדות הנראות כ"משולשים" (ומכך נגזר שם הסרן – משולשים), נתמכות על ידי קפיץ (או מוטות פיתול) ונבלמות באמצעות בולם יעודי.
במקרה של סרן מתלה נפרד הדיפרנציאל (ביצה) ישב גבוהה. ברוב המקרים מחובר לשלדת הרכב, ואינו חשוף לפגיעות ישירות מסלעים וכ'ו עקב מיקומו.
ציריות הרכב חשופות בסרן "משולשים" לעומת בסרן חי.
מאפיין רכבים יותר "רכים" לשטח שמתעדפים נוחות נסיעה בכביש.
רכב בעל מתלה נפרד: מיצובישי פג'רו.
המון רכבים בשוק משלבים סרנים. מקדימה סרן מתלה נפרד ומאחורה סרן חי. בכך, הם מרוויחים עבירות שטח ונוחות נסיעה בכביש.
רכב משולב, סרן מתלה נפרד וסרן חי: טויוטה לנדקרוזר.
הצלבות – הצלבות זה מצב בו גלגל אחד מקדימה (למשל – שמאלי) נכנס לבור, וזה שמוצלב אליו (ז"א אחורי ימני) נכנס גם הוא. מצב כזה מביא למצב שהרכב בזווית קלה, אבל זה החלק הפשוט… הרכב יחלק כוח רק ל2 גלגלים מתוך ה-4, אלו שאוחזים והם כנראה לא יצליחו להניע את הרכב להתקדם לבדם. זוכרים שדיברנו על נעילות? פה הן באות לידי ביטוי. במצב של הצלבה הרכב לא יודע לחלק את הכוח כמו שצריך ומונע מהרכב להתקדם.
הצלבה היא לא מצב מסוכן, אך היא כן מצב "בעייתי" שכן אחוז תקיעות מאוד גבוהה בג'יפים זה בגלל הצלבות.
איך אתם מזהים שנכנסתם להצלבה? פשוט. הרכב עוצר, לא מתקדם. פרט לרעש של צמיגים שמעיפים טיפה אבנים והרבה אבק, תוכלו לבקש שיתנו מבט מבחוץ ויזהו את ההצלבה (ואם לא מזהים, מחפשים את הצמיג בהם המתלה פתוח – הגלגל רחוק מבודי הרכב).
שיפועי צד (שפ"צים) – שיפועי צד זה אולי אחד החלקים שמצד אחד הכי יפחידו אותנו, ומצד שני הכי יעוררו בנו את האדרנלין, הכיף, הפאן.
שיפוע צד הוא בעצם ההפרש בין הזווית האופקית לזווית האנכית של הרכב.
שיפועי צד כשמם הם – הרכב פשוט מוטה על צידו, מה ש"מקרב" אותנו להתהפכות שזה בעצם החשש הכי גדול שלנו.
לפעמים עלינו כן להיכנס לשפ"צ בכוונת תחילה, אבל חוכמת שטח תלמד אותנו מתי זה נכון, באיזו זווית וכ'ו.
יחסי העברה/זחילה – ברכב שטח קשוח, יחסי העברה/יחסי זחילה הם קריטיים לו בכדי לעבור מכשולים במינימום נזקים ועם הרבה כוח.
יחסי העברה יתנו לרכב יותר כוח על חשבון מהירות מה שיקל עליו במכשולים קשים, בהם הוא ישתמש בפחות גז.
יחסי העברה נמצאים לנו בכמה מקומות ברכב, גיר טרנספר ובביצה (דיפרנציאל). בדר"כ היחסים אותם משנים הם בביצה, בטרנספר או בשניהם.
גם בעת שינוי מהילוך High לLow בטרנספר ישנו שינוי ביחסי העברה (שבתוך הטרנספר).
טרנספר – החלק ברכב שבורר את מצב 4×4 High/Low וכן את המעבר מ2×4. נקרא גם תיבת העברה.
קורונה פיניון – יושב בתוך הדיפרנציאל (ה"ביצה") ברכב והופך תנועה אופקית לרוחבית. היא גם אחראית ליחס העברה אשר עובר מהטרנספר לגלגלים.
דרייבשאפט – מקשר בין הטרנספר לדיפרנציאל ומעביר את הכוח שמגיע מתיבת העברה, ל"ביצה" ומשם לגלגלים.
דיפרנציאל פתוח – יחלק את הכוח בין הגלגלים ברכב בעת סיבוב, בהצלבה יהווה בעיה שכן ישלח את הכוח לגלגל שאוחז (שלא יצליח להניע את כל הג'יפ קדימה בהצלבה).
דיפרנציאל נעול – יספק תמיד כוח שווה לשני הגלגלים, גם אם אחד מאבד אחיזה.