מסלולנד – עולם של טיולים ומסלולים

מדריך קצר למתחיל בשטח

רכישת הג'יפ היא הצעד הראשון בעולם השטח, עולם רחב היקפים וגדול מאוד שאנחנו נצטרך ללמוד לנווט עצמנו בתוכו.
אתם רוצים לתת ביס בכל תוואי שטח ובכל מסלול, אתם רק מחכים לרגע שהצמיגים יריחו את השטח החולי והגוף שלכם מדגדג כשאתם חוזרים מהעבודה ורואים מסלול שקורץ לכם 😉

אבל רגע, שניה לפני שאנחנו עטים על המסלול הבא, בואו נראה מה אנחנו צריכים לדעת, לעשות, לברר ולשאול לפני שנעשה את זה.

התנאי הבסיסי ביותר הוא הכרת הרכב, הכרות רוב המגבלות או היתרונות שהוא מספק לנו או גורע מאיתנו. איפה הוא יעצר, מה יכביד עליו או בכלל מה הוא יטרוף בלי להרגיש ויגלוש בלי להניד עפעף.
אנחנו צריכים להכיר את בסיס הרכב כגון: צמיגי הרכב, גובה הרכב, גובה *גחון* הרכב, אורכו, רוחבו ועוד.
באם קנינו יד שניה, נרצה לדעת מה השיפורים המסופקים מהחברה (למשל – טראקשן) או מה הוסיפו כתוספת אפטרמארקט אצל אחת הידיים הקודמות לנו (למשל – נעילה).
בדיקה נוספת ברשתות החברתיות (ווטסאפ, פייסבוק וכמובן ד"ר גוגל) בפורומים ובקבוצות היעודיות יספקו לכם תשובות שעשויות אפילו להפתיע אתכם מעט.

אחרי הבדיקות האלו, נרצה לברר האם לרכבנו יש שיפורים "אפטרמארקט" ?
שיפורים הם תוספות שלרוב לא יגיעו מהיצרן עצמו, אלא יתווספו על ידכם או מהיד הקודמת לכם. אלו אמצעים שיעזרו לכם לצמצם נזקים בעת נסיעה בשטח, ומעבר קליל יותר בין מכשולים (שלעיתים יהיו יותר גדולים מהרכב עצמו😉), ובאותה נשימה יספקו לכם מקסימום הנאה. ובסוף, אם אתם בקטע, גם חזה נפוח לאור מעבר של מכשול קשוח 😂
ממש פתרון קסם לבעיות שלנו!

השיפור הראשון יהיה ההגנה הראשונה שלנו ובעצם היחידה שחוצצת בין המרכב והמכלולים לשטח שבו ניסע. נרצה לברר שלרכב יש מיגון מלא מלמטה, ששומר על המכלולים. החל מהמנוע, דרך הטרנספר, מיכל הדלק ועד לסרן האחורי.
זה אולי נשמע "בומבסטי" והרי "למה אני צריך מיגון אם אני נוסע רק בשטח שהוא שבילים?" אז תאמינו לי שאף אחד לא רוצה למצוא את עצמו תקוע באמצע המדבר, ללא קליטה יציבה ומנסה לתמרן יציאה עם רכב שזה עתה אבן פוצצה לו את הקרטר 😉

שלב הבא יהיה לברר האם הרכב שלנו מוגבה או לא, ובכללי – מה הגובה שלו?

הגבהה היא שיפור משמעותי מאוד לרכב, הגבהה תתן לנו עוד הפרדה ומרחק בין המכשולים שבדרך ובין הרכב עצמו, היא תצמצם את הסיכוי לנזקים ותפחית את הקושי שבמעברים הטכניים בעיקר. בנוסף, היא תשכך את הנסיעה ותהפוך אותה (כמובן בהתאם לטיב ההגבהה) לנסיעה רכה, רגועה ונעימה.
כחלק מההגבהה נשפר את מהלך המתלה שלנו, בצורה מאוד פשטנית ופשוטה מהלך מתלה זה כמה הגלגל יתרחק מהגב וירד למטה כדי להידבק לקרקע כמה שיותר. תזכרו,
גלגל באוויר = אחיזה מופחתת = קושי בטיפוס.
גלגל באדמה = אחיזה מירבית = טיפוס נעים.
*בחלק מהסטים ניתן לכוונן קשיחות, ריבאונד (חזרה של הבולם), גובה ועוד.

אז איך נגלה אם הרכב שלנו מוגבה?
• אם אנחנו יד שניה נברר האם בעל הרכב הגביה או יודע על יד כלשהי שהגביה.
• אם אנחנו קונים חדש מהחברה, סביר שהרכב לא מוגבה. אבל נשאל את נציג המכירות, כדי לוודא.
• יש ברשת טבלת מידות של גובה מקורי, הגובה נמדד בין טבור הגלגל (האמצע שלו במדויק) עד לגובה קו כנף. בהצלבת הנתונים של הטבלה למול המידות של רכבכם, תגלו אם יש הגבהה – וכמה.
• נציץ מתחת לרכב ונחפש את הבולמים והקפיצים, ברוב המקרים באם הקפיצים והבולמים שונים הם יהיו בצבע אחר ותהיה כתובה עליהם החברה.

ברכב ישנן שלל מערכות נוספות שלא ניתנות להבחנה בעין, לכן העזרו במי שמכר לכם את הרכב. בין אם זו היד הקודמת ובין אם זה הסוכן מכירות בסוכנות, או שתיגשו לרשתות החברתיות.
למשל אם הרכב נעול לא תוכלו לדעת זאת אם לא יגידו לכם (המנוסים יותר ידעו על פי מתג שנמצא ברכב).

ואם אתם שואלים את עצמכם מה זה נעילה
אז כל תפקידה הוא להעניק לכם קלילות במעברים הטכניים. לעיתים, במעברים טכניים, אחד הגלגלים מתרומם מעט או מופעל עליו לחץ. במצב כזה, ללא נעילה (דיפרנציאל פתוח) הגלגל יעצור תנועה ולא ימשיך, או שהמערכות ברכב יעבירו את כל הכוח לגלגל שבאוויר.
נעילה תביא למצב בו הגלגלים לא מפסיקים להסתובב, בכלל. בכל מצב. ככה גם כאשר האוטו מעביר את הכוח לגלגל אחד (מעשית) שניהם ממשיכים להסתובב בו זמנית.
נעילה היא ללא ספק, לפחות בשלבים הראשונים, משהו שהוא בגדר המלצה אך לא חובה. ברוב הרכבים כיום יש טראקשן (סוג של נעילה אוטומטית שמגיעה עם הרכב, אבל זה הסבר לזמן אחר) שעושה את העבודה על הצד הטוב ביותר.

כמו כן, יש כל מיני שיפורים שבהמשך המסע המדהים שלכם בשטח אתם תגלו, למשל – יחסי העברה (הפחתה), גודל הצמיגים, ועוד.

נסכם כך –
בין אם אתם חדשים ובין אם לא, לשטח לעולם לא יוצאים לבד. בשום מצב! אף אחד לא יכול לצפות את מה שיקרה ואיך שהטיול הזה יתגלגל, אף אחד מאיתנו לא רוצה להיות באמצע השטח לבד במקרה ויש סכנה כלשהי (התהפכות, שבר, נזק גופני ועוד).