כמעט כל ירידה, אפשר להגדיר אותה כקלה. למה? כי תמיד הרכב יגיע למטה, השאלה… איך נרד, איך נגיע למטה, איך אנחנו יורדים ללא נזקים בכלל?
כמעט כל מעלה ניתן לרדת ללא שום נזק בכלל, גם את מעלה רמון וגם את מעלה עשוש.
אז איך עושים את זה בצורה הכי קלה? בואו נלמד יחד
שלב ראשון – תכנון המהלך, תכנון הירידה
⦁ בחן את הירידה בעין ונסה לגלות דברים בעייתים שיכולים להופיע באמצע הירידה, סלעים, בורות, מדרגות וכ'ו
⦁ רד את הירידה בצורה רגלית והרגש אותה, חפש כפלי מדרגה שהסתתרו תחת האבנים, חפש נקודות פודרה שמסתירות בורות וגלה את כל מה שהמבט הראשוני לא נתן לך.
⦁ בעת הירידה הרגלית, דמה את גלגלי הרכב, תסתכל במבט חזיוני איפה אתה שם את הגלגלים שלך לאורך כל הירידה, איך תיסע עם הרכב ולאן תפנה. הירידה האידיאלית היא ירידה ישרה (ללא הפניית הגלגלים) אך לפעמים אין הירידה מאפשרת זאת.
⦁ בדוק מה קורה בהמשך המסלול, אל תרד את הירידה בלי לדעת לאן אתה ממשיך, כי תזכור שהדרך למעלה תהיה תמיד קשה יותר!
⦁ אם יש צורך ואתה מרגיש בספק, סמן עם אמצעים בולטים נקודות בעייתיות בירידה שאתה יכול להיתקל בהן.
⦁ תכננו איך אתם יורדים. יש ירידות שיאפשרו לכם לרדת על בלימת המנוע (הילוך נמוך) ללא התערבות של הברקסים ויש ירידות שיקשו עליכם את העניין ויאלצו אתכם לשלב הילוך נמוך עם לחיצות ברקס. תכננו מראש את קצב הירידה, דרך הירידה ואמצעי הבלימה.
שלב שני – מתכוננים לרדת
⦁ הזז כל מכשול שיכול להפריע לך בירידה. אבנים, בזנטים וכ'ו.
⦁ מלא בורות באבנים. גם בירידה יש חשיבות אדירה ל"חסימת" הבורות, מנעו מהרכב שלכם ליפול לתוך בור ומזערו נזקים.
⦁ הכנס הילוך Low בטרנספר.
⦁ השאר בהילוך נמוך בגיר, עדיפות להכי נמוך שיש (1).
⦁ שלב 4×4 ונעילה מרכזית.
⦁ אם יש בקרת ירידה, הכנס לפעולה.
⦁ התקדם מעט ובדוק כי כל המערכות נכנסו לפעולה.
שלב שלישי – הרגע המיוחל, יורדים
⦁ התחלת ירידה איטית בשילוב רגל על הברקס
⦁ בעת הירידה ללא ברקסים חזקים. ברקסים חזקים יביאו את המשקל של הרכב קדימה, מה שיגרום לרכב להיות "משוחרר וקליל" בחלקו האחורי מה שיקנה חוסר יציבות.
⦁ אם ניתן והירידה ישרה לגמרי, עזוב את הברקס ותן למנוע לבלום את הרכב לאט לאט.
⦁ שמרו על ההגה תמיד ישר ככל הניתן (אלא אם צריך תמרון בין מכשולים).
⦁ אתה מרגיש שהחלק האחורי של הרכב בורח קצת? תן מעט גז ועזור לו להתיישר.
ולסיכום הירידה
⦁ אסוף דברים שהשארת בירידה (אם השארת) כמו סימוני דרך, אתות חפירה וכ'ו.
⦁ בדוק כי אין שברים או נזילות (שלא היו לפני) לאחר הירידה.
⦁ שחרר מהילוכי הכוח (אם הגעת למישור)
⦁ שחרר נעילות ברכב
⦁ סע לשלום עד הפעם הבאה
עוד טיפים שחשובים לדעת
⦁ השתמשו במכוון קרקעי שיעמוד בחוץ עם מכשיר קשר, הוא עוד זוג עיניים שלכם בירידה ויסתכל מבחוץ על כל מה שאתם לא יכולים לראות. חשוב שהמכוון יעמוד תמיד לצד הג'יפ ולא מולו, שכן הרכב יכול להידרדר לכיוונו או לדרדר אליו אבנים.
⦁ זכור כי בזמן ירידה ראותך מוגבלת.
⦁ הרחיקו אנשים שעומדים בקרבת הרכב היורד.
⦁ היו חגורים בעת הירידה. לא ניתן לחגור באמצע הירידה שכן החגורה תינעל ללא יכולת שימוש.
⦁ פתחו חלונות לשמיעה מירבית של המכוון על אף הדיבור במכשיר הקשר.
⦁ רק מכוון אחד לירידה! יכול להיות עוד מישהו שרואה מהצד, אבל הוא לא מכוון אתכם.